Danone øger salget trods udfordringer i Nordafrika

Fredag, 3 august, 2018

Verdens 3. største mejeriselskab, franske Danone, har netop offentliggjort regnskabstal for første halvår 2018. Og koncernen har klaret sig godt med samlet salg på EUR 12,5 mia., hvilket er en stigning på 2,4 pct. i forhold til 2017. Koncernen er dog presset på de nordafrikanske markeder, hvor man er blevet en del af en omfattende forbrugerboykot vendt mod store, internationale koncerner, som anklages for uhæderlig forretningsførelse og for høje priser. I Marokko har boykotten betydet et fald i salget på 40 pct. i 2. kvartal.
I Europa oplever Danone en lille tilbagegang i Frankrig og Spanien, hvilket opvejes af større salg i UK, Norden og Østeuropa. Selskabet har endvidere hentet et pænt overskud fra aktieposterne i kinesiske Mengniu, ligesom et salg af aktieposter i japanske Yakult pynter i regnskabet.