Forbrugerboykot i Marokko rammer Danone

Torsdag, 5 juli, 2018

Centrale Danone, som er et marokkansk datterselskab af det franske, multinationale selskab Danone, har mistet 50 pct. af sin markedsandel i friskmælksektoren på grund af en forbrugerboykot, skriver esmmagazine.com med reference til Reuters.
Anonyme aktivister lancerede boykotkampagnen den 20. april på Facebook i protest mod høje priser. Kampagen var rettet mod Centrale Danone, Afriquia-tankstationer og Sidi Ali-vandmærket. 
- Målet med denne boykot er at forene det marokkanske folk og tale med én stemme mod dyre priser, fattigdom, arbejdsløshed, uretfærdighed, korruption og despotisme," skriver aktivisterne blandt andet. 
- Centrale Danone vil aldrig forlade Marokko, men det vil tage måneder at genoprette tabet og genvinde forbrugernes tillid, sagde Emmanuel Faber, CEO for Danone, under et nylig besøg i Casablanca.
Den Marokkanske regering har bedt aktivister og forbrugere om at slutte deres boykot, som kan afskrække potentielle udenlandske investorer og være årsag til at folk mister deres jobs.