Forbrugere er usikre på juice

Mandag, 18 december, 2017

Mejeribranchen er ikke ene om oplevelsen af, at forbrugerne ikke altid forstår deres produkter. En ny undersøgelse fra oktober 2017, bestilt af AIJN (European Fruit Juice Association) og projektet Fruit Juice Matters, omkring danskernes forbrug af og viden om frugtjuice viser nemlig tydeligt, at der hersker stor usikkerhed omkring, hvad juice egentlig er. Særligt juice fra koncentrat har fået et dårligt image, som tyder på, at der er behov for bedre forbrugeroplysning. Det skriver www.fødevarefokus.dk. Fakta er, at det er forbudt ved lov at tilsætte sukker til frugtjuice i EU. Det sukker, der er i juice, stammer direkte fra den frugt, juicen er presset af. Men kun 5 % af deltagerne i undersøgelsen ved, at juice ikke indeholder tilsat sukker. 37 % mener endda, at frugtjuice er tomme kalorier, der er direkte sammenlignelige med sodavand.