
TINE sælger mindre men omsætning vokser
- Stigende inflation, højere renter og et højt omkostningsniveau har ført til en strammere økonomi for forbrugerne. Vi ser et fald i volumen i alle vores forretninger, som følge af reduceret købekraft og hårdere prioritering for de fleste efter første kvartal. Sådan lyder kommentaren til regnskabstallene for årets første 4 måneder fra administrerende direktør Gunnar Hovland.
I en pressemeddelelse peger koncernen på, at en presset økonomi betyder mere prisbevidste forbrugere, som vælger mere discount og tilbudsvarer. Mejeriprodukter i detailhandelen oplever et volumenfald på 2,5 procent, og TINE taber yderligere 0,2 procentpoint.
- Men med en god indsats for at reducere omkostninger samt prisstigninger for at kompensere for høje omkostningsstigninger, leverer vi stadig et acceptabelt og nødvendigt resultat for ejerne i en krævende tid, fortsætter Hovland.
TINE Gruppens samlede salgsomsætning for årets første fire måneder var NOK 8.278 millioner, en stigning på 8,0 procent i forhold til sidste år. Væksten i omsætningen er drevet af prisstigninger på alle markeder for at kompensere for et højt prisniveau.
I pressemeddelelsen forklarer TINE også de højere omkostninger, især til transport, som indtil videre er steget med 17 procent i forhold til samme periode sidste år.
Læs mere om TINE's resultat HER
Kalender
- 1 af 2
- næste ›