Tetrapak
Udgivet 10.11.2017
Del på

Udlandet betaler gerne mere for danske mærkevarer

Den danske fødevareklynge ligger i toppen, når man sammenligner EU-landenes eksport af højværdivarer. Det viser L&F’s netop offentliggjorte publikation ”Fakta om Erhvervet 2017”. I 2016 eksporterede fødevareklyngen for 156,4 mia. kr., og heraf stod eksporten af højværdivarer for hele 40 pct. Blandt topscorerne er blandt andet Lurpak-smør, svinekød og minkskind.
- Forbrugerne er villige til at betale en merpris for de danske varer, fordi vi ude i verden er kendt for vores høje fødevaresikkerhed, gode kvalitet, sporbarhed og dyrevelfærd, siger Frank Øland, cheføkonom i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse.
Højværdivarer er varer, der opnår en merpris på 20 pct. eller mere i forhold til gennemsnitsprisen for en tilsvarende vare fra EU. Danmarks eksport heraf overgås kun af Storbritannien, Østrig og Italien.

Mærkedage

25/09/2018
70 år
14/10/2018
75 år
19/10/2018
50 år

Nyhedsbrev

Nyheder fra Mælkeritidende
Tilmeld dig vores nyhedsbrev her
Vi giver aldrig din email væk i henhold til vores Privat politik